Через кілька тижнів після того, як увесь світ опинився на карантині, 31 березня американська компанія Stackline, яка надає послуги для онлайн-рітейлерів у всьому світі, проаналізувала перші зміни у сфері E-commerce,
викликані COVID-19, і створила список зі 100 категорій товарів, які стрімко набули популярності, і такий самий список тих, що її втратили.
Публікуємо переклад скороченої версії статті «Top 100 Fastest Growing & Declining Categories in E-commerce», а також, через ще один місяць, підбиваємо підсумки, як на карантин відреагував український ринок цифрової комерції, і намагаємося спрогнозувати, що на нього чекає після зняття обмежувальних заходів. Зібрали аналітику на тему в нашому матеріалі.
E-commerce ринок різко змінився, коли в багатьох штатах було оголошено карантин, а не життєво важливі компанії тимчасово закрилися, щоб уникнути поширення коронавірусу. Через необхідність залишатися вдома споживачі не тільки стали більше купувати онлайн, а й їхню поведінку помітно змінилося. Очевидно, що вони про запас скупили туалетний папір, консерви та засоби гігієни, але також почали купувати й інші товари для дому.
Стрімко зріс попит на спортивне спорядження, яке можна використовувати вдома, включаючи силові тренажери, аксесуари для фітнесу та обладнання для йоги, тому що спортзал та фітнес-студії довелося закритися. Через це впав попит на такі категорії, як спортивні сумки та товари для занять спортом на відкритому повітрі.
Багато компаній перейшли на віддалений режим роботи, що посилило попит на комп’ютерні монітори, клавіатури, мишки, а також офісні крісла, тому що люди прагнуть перетворити будинок на робоче місце.
Після скасування поїздок і подорожей була відмова від покупок дорожніх сумок, валіз та рюкзаків, а також фото- та відеокамер. Крім того, через скасування весняних відпусток знизився рівень попиту на такі категорії, як купальники та сандалії. Також сильно впав попит на весільні сукні та чоловічі костюми, оскільки багато пар змушені були скасувати або перенести свої весілля.
Інфографіка Stackline про 100 найпопулярніших та найменш популярних категорій товарів після введення карантину в США.
Інфографіка Stackline про 100 найпопулярніших та найменш популярних категорій товарів після введення карантину в США.
Український ринок E-commerce: зміни через коронавірус
На початку-середині квітня почали з’являтися дані і на українському ринку E-commerce за березень. Так, поділилася результатами свого дослідження маркетингова компанія Nielsen Україна, в якій вона порівняла попит на різні групи товарів за тиждень до карантину та одразу після його запровадження. Свою аналітику також опублікували маркетплейси Rozetka, OLX, Prom.ua та Bigl.ua.
Усі цифри однак показують збільшення і спад попиту ті ж категорії товарів, як і в американського споживача. Однак до них додалися і суто українські, наприклад двоколісний транспорт. Про це свідчать дані OLX. Так, попит на велосипеди та мотоцикли збільшився на 70% та 33% відповідно. Це говорить про те, що люди намагаються зберігати мобільність свого пересування, зважаючи на необхідність дистанціювання.
Інфографіка OLX про зміни споживчого попиту українців у березні 2020 року
Ще частину покупців вирішили зайнятися на карантині садовими роботами (що, втім, у весняний період прогнозовано) та ремонтом. А ось стрімке збільшення попиту на побутову хімію та супутній господарський інвентар – аж на 356% – напевно було спричинено загрозою пандемії. Але ринок досить швидко на нього відреагував, тому що кількість пропозицій у цій категорії товарів у березні збільшилась у 3 рази.
Подібну статистику наводить і Rozetka. Її засновник Владислав Чечеткін заявив про «небувале зростання продажів товарів для фітнесу – на 250%. Ще на 280% популярнішими стали товари для творчості, на 156% – настільні ігри та на 40% – книги».
За словами керівника прес-служби Prom.ua Лілії Овчинникової, як повідомляють «Факти», поряд із засобами індивідуального захисту та товарами для дому, «щоб зайняти себе та дітей, замовляють картини за номерами, пряжу, все для вишивки».
Свій аналіз ринку на основі показників Google Trends за період з 28 лютого до 24 березня провели і в Google. За результатами аналізу, споживча поведінка, що різко змінилася, стала відповіддю людини на невизначеність.У компанії виділили п’ять реперних точок, якими були мотивовані ті чи інші покупки:
- Прагнення контролю. У середині і до кінця обраного періоду воно спонукало людей приймати швидкі, а іноді імпульсивні рішення, щоб боротися з невизначеністю. Тому зріс інтерес до т.з. «панічним покупкам», пропозиціям щодо покупки автомобіля та санітайзерам для рук.
- Прагнення комфорту. Для когось прагнення до контролю перейшло в прагнення до комфорту, тому вони почали цікавитися доставкою алкоголю, дезінфікуючими серветками та віртуальними happy hours.
- Повернення до найважливішого. На початку березня зріс інтерес користувачів до випічки, відбілювачів та очисників повітря. Тобто вони віддали перевагу більш простим, але й перевіреним рішенням.
- Самодостатність. Через неможливість скористатися деякими послугами людям довелося швидко адаптуватися до нових норм та отримувати нові навички. Так, підвищився інтерес до простих рецептів, привчання до горщика та онлайн-ігор із друзями.
- Завжди на зв’язку. Оскільки на карантині технології стали єдиним способом спілкування з іншими людьми у професійному та суспільному житті, то збільшився інтерес до доставки продуктів, онлайн-перегляду та віртуальної реальності.
Максим Кузьмінський, керівник PPC-відділу Webpromo
«Згідно з останніми аналітичними даними, якими з нами поділилася компанія Google в рамках програми Premier Partner, під час кризи споживачі витрачатимуть кошти на базові потреби. Ми очікуємо, що найближчим часом утримається високий попит на такі категорії, як товари для дому, товари для дітей, їжа, товари особистої гігієни. Однак, крім товарів першої необхідності, спостерігається зростання в таких категоріях, як одяг та товари для спорту. Також набирає обертів попит на стрімінгові сервіси та мобільні ігри, за якими прогнозується зростання на 60% та 80% відповідно.
Є й негативні тренди. Наприклад, у категоріях побутової та персональної електроніки. Тут спостерігається зменшення попиту після збільшення за тиждень до офіційного карантину. За прогнозами, ця зміна споживчого попиту (сплеск і відкат) обумовлена насамперед очікуванням ослаблення курсу гривні, а потім і карантином».
Подальші прогнози: E-commerce після карантину
Однак зазначимо, що важливим є не сам ажіотаж на окремі категорії товарів у перший місяць карантину, а те, як це вплине на споживчі звички після його завершення. Відповідь на це запитання спробували надати аналітики з Nielsen. У своєму дослідженні вони говорять про 5 нових трендів споживання. Це:
- Нові звички, пов’язані зі здоров’ям та гігієною. Бренди і рітейлери, які зможуть швидко відреагувати на тренд, що виник адаптацією асортименту і полиці, цілком можуть очікувати вищого попиту.
- Зростання популярності онлайн-сервісів.Через самоізоляцію багатьом довелося змінити свої звички споживання контенту. Наприклад, збільшився відсоток тих, хто читає книги, дивиться відео та слухає музику онлайн. Також люди стали проводити більше часу у соціальних мережах. Нам як маркетологам це говорить про те, попит на інтернет-рекламу також зросте, а конкуренція – збільшиться.
- Ціни та промо.Цей тренд буде викликаний економічною кризою, що послідувала за пандемією. Споживачі мають намір жити в умовах обмеження споживання та економії коштів, а тому полюватимуть за акціями та знижками.
- Асортименти.Передбачається, що після карантину в дихотомії «ціна – якість» останнє виявиться важливішим і пов’язане з 1-м трендом. Це не виключає 3-й тренд, але зробить актуальним для більш дорогих (і в сприйнятті покупців якісних) товарів.
- Запуск новинок. На ринку з’являться товари, що відповідають запиту споживачів на гігієну та здоров’я, а також виникне нове ціннісне та цінове позиціонування.